Za manifestaciju „Muzeju za 10“, koja se ove godine održava po sedmi put pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije PTT muzej, Muzej knjige i putovanja Udruženja Adligat i Srbijamarka organizovali su posebnu izložbu „Dečja filatelija“.
Izvanredna zbirka sa crtaćima i bajkama na poštanskim markama koja je po prvi put prikazana javnosti sakupljana je 30 godina i sadrži više od 600 maraka i 200 blokova šarmantnih, luckastih, neobičnih, poučnih, povremeno šašavih i otkačenih prikaza iz života i mašte prilagođenih deci i crtanom filmu.
Ovom izložbom se PTT muzej i Udruženje Adligat pridružuju obeležavanju Međunarodnog dana muzeja, Evropske noći muzeja i Nacionalne nedelje muzeja.
Izložbu je otvorio Zoran Đorđević, vršilac dužnosti direktora Pošte Srbije. „Pošta Srbije posebno će se angažovati da filateliju približi najmlađima i da ih motiviše na sticanje raznovrsnih znanja kroz bavljenje filatelijom, kao i da kod njih razvija svest o umetničkoj vrednosti minijatura kakve su poštanske marke. Vrednost filatelije jedne zemlje je i u tome da kao simbol vremena i države, ostaje i za sva buduća pokolenja”, kazao je direktor Đorđević. Dodao je i da Pošta Srbije, u saradnji sa Udruženjem Adligat, otpočinje širu kampanju i planira brojne aktivnosti na promociji filatelije kod najmlađih.
„Smatra se da je filatelija najbolji hobi kojim deca mogu spontano da steknu raznovrsna saznanja. Pojedina proučavanja su pokazala da mališani koji se bave filatelijom poseduju čak 95 odsto raskošnije poznavanje geografije, istorije, umetnosti, sporta i mnogih drugih tema od njihovih vršnjaka. Da bi se deci približila filatelija, spontano su nastale marke sa temama i dizajnom koji ih čine naročito zanimljivim najmlađima, pre svega sa motivima iz bajki i crtanih filmova. Daleko od toga da su te marke zanimljive samo deci – one su često vrhunska umetnička dela, često čak lepša i interesantnija od uobičajene filatelije većini ljudi, radoznalaca, pa i filatelista. U Muzeju knjige i putovanja Adligat nalazi se najveća zbirka ovih maraka, a na izložbi u PTT muzeju prikazujemo najveći deo ove zbirke“, kaže Viktor Lazić, direktor PTT muzeja i predsednik Udruženja Adligat.
Poštanske markice sa motivima iz crtanih filmova, naročito Dizinijeve produkcije, postale su izuzetno popularne u prethodne dve decenije, a mnoge države su proslavile svoju filateliju ovim izdanjima – kao što su Butan, Maldivi, Sijera Leone, Grenada, Palau, St. Vincent, Lesoto. Ove marke nisu samo lepe na oko i primamljive deci, već su često napravljene tako da podučavaju – njima se obeležavaju značajni događaji (recimo godišnjica sletanja čoveka na Mesec), predstavljaju različite kulturne znamenitosti planete, obeležavaju verski praznici i slično ilustracijama u kojima su glavni junaci – junaci crtanih filmova koje svi volimo.
Većina filatelista započela je svoju strast u ranoj mladosti, od svoje pete, šeste, sedme godine, a uobičajeno je da je to strast koja traje do smrti, pa nije retkost upoznati filatelistu koju već 50, 60 godina sakuplja marke. Upravo zbog toga u mnogim državama se filatelija sistematski promoviše u školama, u čemu je najdalje otišla Kina, a PTT muzej i Udruženje Adligat ovom izložbom započinju sistematsko širenje filatelije među najmlađima u Srbiji.
Komentariši